یراق آلات پنجره
نوشته شده توسط : shadi

 

پنجره

به گزارش دکوکده :یراق آلات پنجره بر گرفته از دو واژه پن به معنای بستن و جره به معنای دارای قرینه و متقارن می­باشد. پنجره نوعی ورودی است که به منظور عبور نور در دیوار، در و یا وسایل نقلیه جایگذاری می­شود. این وسایل که غالبا شیشه های شفاف و یا مات دارند، با استفاده از فریم یا همان چهارچوب در جای خود مستقر می­شوند. برخی از پنجره های شیشه دار، با استفاده از باز کردن شیشه ها امکان تهویه هوای درون فضای بسته ای همچون منزل را فراهم می­کنند. برخی دیگر نیز با بسته نگه داشتن شیشه ها، مانع ورود آلودگی هوا و نیز سر و صدا می­گردند. از جمله یراق آلات پنجره که برای بسته نگه داشتن این وسیله مورد استفاده قرار می­گیرد، قفل و یا دستگیره می­باشد.

امروزه پنجره ها تنها منفذی برای ورود نور و تهویه هوا نیستند. گذشت زمان زمینه پیشرفت این وسایل را فراهم نموده و آنان را به یکی از عواملی که موجب زیبایی هنر معماری و ساختمان سازی می­شود، بدل کرده است.

انواع پنجره

پنجره ها با توجه به نوع باز شدن آن ها در دسته های مختلفی تقسیم بندی شده و موجود می­باشند:

  • پنجره لولایی

از جمله پرکاربردترین پنجره های مورد استفاده در منازل، پنجره های لولایی می­باشند. پنجره های لولایی از بخش های ثابت و متحرک و بازشویی تشکیل شده است که بخش های متحرک با استفاده از لولا باز و بسته می­شود.

  • پنجره کشویی

این پنجره ها بیشتر در منازلی که فضای بسیار کوچکی دارند، مورد استفاده قرار می­گیرند. در این نوع پنجره نیز چند قسمت ثابت و چند قسمت متحرک و بازشو در کنار هم قرار دارند. قسمت های متحرک پنجره های کشویی، هنگام باز شدن بر روی یک ریل به طرف چپ یا راست حرکت می­کنند.

  • پنجره دوجداره ثابت

این پنجره ها همان گونه که از نامشان پیداست، فاقد قابلیت باز شدن هستند. این وسایل صرفا به منظور فراهم کردن نور فضا مورد استفاده قرار می­گیرند.

یراق آلات پنجره

در ساخت پنجره ها وسایل گوناگونی تحت عنوان یراق آلات پنجره مورد استفاده قرار می­گیرند. این دسته از یراق آلات پنجره به پنجره این امکان را می­دهند که کارایی لازم را داشته و زیبایی مورد نیاز را نیز به محیط ببخشد.

انواع یراق آلات پنجره

در ادامه به بررسی چند مورد از یراق آلات پنجره خواهیم پرداخت:

  • دستگیره پنجره

دستگیره پنجره، درست همانند دستگیره درب یکی از کاربردی ترین یراق آلات پنجره می­باشد. این وسیله با هدف باز و بسته نمودن پنجره مورد استفاده قرار گرفته و کارایی بسیار زیادی دارد. دستگیره ها از دو قسمت مجزا که اولی به عنوان پایه بر روی قسمت ثابت پنجره نصب و دومی نیز بخش متحرک دستگیره است که بر روی قسمت بازشوی پنجره قرار گرفته و با قرار دادن زبانه دستگیره در جای خود، زمینه قفل شدن آن را فراهم می­کند.

  • حفاظ پنجره

این دسته از یراق آلات پنجره، که با استفاده از آهن، آلومینیوم و در مواردی نیز استل ساخته می­شود، انواع گوناگونی نظیر فرفورژه، ثابت و متحرک دارد. حفاظ پنجره سازه ای سازمانی جهت جلوگیری از ورود سارقین به منزل می­باشد. در گذشته حفاظ ها را در قسمت داخل پنجره تعبیه می­کردند، اما امروزه حفاظ های تولید شده را بیرون از پنجره ها نصب می­کنند! این گروه از یراق آلات پنجره، علاوه بر خاصیت زیبایی بخشی، باید محکم بوده و مقاومت بالایی نیز داشته باشند تا بتوانند مانع ورود عومل خارجی به منزل شوند.

  • لولای پنجره

دسته ای از یراق آلات پنجره، تحت عنوان لولا، در انواع گوناگونی نظیر چوبی، آهنی و کابینتی ساخته می­شود. لولا ها بر اساس جنس چهارچوب پنجره تولید شده و گفتنی است که علاوه بر جنس آن ها، نحوه آبکاریشان نیز متفاوت می­باشد. انتخاب نوع این دسته از یراق آلات پنجره، بر مبنای سلیقه مشتری و یا توصیه نجار و آهنگر می­باشد.

  • شیشه پنجره

اولین شیشه های تولید شده، شیشه تخت یا همان شیشه معمولی بودند. این در حالی است که امروزه بسیاری از کارخانه ها، شیشه را به شیوه فلوت می­سازند که در آن ضخامت شیشه های تولیدی یکسان بوده و پس از انجام مراحل برش کاری، می­تواند مورد استفاده قرار بگیرد. شیشه های تخت دسته ای از یراق آلات پنجره هستند که پس از شکستن به تکه هایی با لبه برنده تبدیل می­شوند.این شیشه ها در دو نوع رنگی و یا کاملا شفاف در بازار موجود بوده و میزان شفافیت آن ها قابل کنترل می­باشد. شیشه های تخت قابلیت تبدیل به آینه، شیشه سکوریت، شیشه لمینت و انواع دیگر شیشه را نیز دارند.

  • فریم پنجره

یکی از انواع یراق آلات پنجره فریم آهنی می­باشد. این فریم ها دهانه دقیقی به منظور نصب شیشه داشته و همین امر موجب کیپ بودن پنجره می­گردد. برای ساخت فریم های آهن پروفیل های با ابعاد 60*30 و یا 50*30 را مورد استفاده قرار می­دهند. از نکات دیگر استفاده از این فریم ها، ضد زنگ و رنگ کاری آن ها به منظور پیشگیری از زنگ زدگی و خوردگی آن ها می­باشد. عدم قرارگیری مناسب فریم ها در زمان نصب پنجره، موجب باز و بسته شدن پنجره خواهد شد.

  • لاستیک درزگیر پنجره

این دسته از یراق آلات پنجره، نقش بسیار مهمی در عایق بندی صوتی و حرارتی پنجره ایفا می­کنند. از جمله مهم ترین عواملی که باید در عایق بندی پنجره ها مد نظر قرار بگیرد، انتخاب درست نوع لاستیک از نظر منعطف بودن آن، دوام در برابر عوامل جغرافیایی و نیز عدم ترک برداشتن است. لاستیک های زیر به ترتیب، جزء بهترین لاستیک ها از لحاظ کیفیت می­باشند

اگر یراق آلات انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.





:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: